- Г-н Желев, как ще коментирате предстоящото премахване на акциза за мощните автомобили?

- Предстоящата промяна е поредица от събития, които се случват за първи път в България. За първи път български гражданин се обръща с искане за отмяна на начислен акциз за автомобил поради противоречие на български закон с европейското право. По този повод и ВАС отправя първото си преюдициарно запитване до съда на Европейските общности. Макар от вноса на конкретния автомобил в България да са минали над 2 години, тази промяна в законодателство е една от първите, които се правят по жалба на български гражданин и това дава надежда за бъдещето на гражданското общество у нас. Реакцията на Министерството на финансите и Комисията за бюджет и финанси е изключително разумна и всички можем само да приветстваме предложенията им.

- Какво ще бъде въздействието върху пазара на автомобили в страната?

- Акцизът при закупуването на автомобилите е отпаднал в повечето европейски страни и е заменен от акциза при ползването им - през горивата, през силно диференциран годишен пътен данък и други подобни мерки. Отпадането му у нас в началото ще доведе до известно засилване на продажбите на такива автомобили, които до момента са били акцизни. Това е логично, защото цените им ще се понижат и ще изчезне изкуственото разграничаване на база мощност. Но тъй като тези автомобили и досега са се внасяли по най-различни обиколни пътища (временен внос, чип-тунинг, лизинг от фирма в друга държава от ЕС), ефектът едва ли ще е съществен за продажбите в България.

- Как ще се променят цените на новите автомобили след отпадането на акциза?

- Най-много ще поевтинеят най-мощните и скъпи автомобили. Да вземем за пример една крайност - “Бугати Вейрон” с мощност от 1001 к. с. (736 kW) ще поевтинее с около 56 000 лева, но пък в процентно отношение това едва ли ще е повече от 1-2% от стойността... Тук трябва да признаем, че такива автомобили далеч не се внасят масово. Основно от акциза са засегнати автомобили с мощност 164-250 к. с. (120-185 kW) и те ще поевтинеят с от 790 лв. до към 6500 лв. И при тях това няма да съставлява голям процент от цената.

- Не е ли странно все-пак, че в условия на масово обедняване на гражданите и финансови затруднения на фирмите отпада именно “данъкът върху лукса”?

- Дори да отпадне акцизът при закупуването на самия автомобил, остава акцизът върху използваното гориво. В примера с “Бугати Вейрон” при пълна мощност двигателят му консумира 115 литра на 100 км, а в града - малко над 40 л на 100 км.

Очевидно е, че неговият притежател ще плаща акциз за всеки изминат километър. Освен това като страна член на Европейския съюз сме длъжни да се съобразяваме с принципите в общността и да ги спазваме, независимо дали ни харесват или не.

- Как се дефинира понятието “автомобил втора употреба” и как би трябвало да се дефинира, защото явно това е ключово определение?

- Тази дефиниция е ясна в Европейската общност - автомобил, който едновременно отговаря на две условия: да е регистриран преди повече от 6 месеца и да е изминал не по-малко от 6000 км пробег. Интересно е, че в някои от българските закони, включително и в този за акцизите, съюзът “и” е заменен като че ли случайно с “или”. По този начин могат да се внасят като втора употреба автомобили на 0 км с регистрация преди повече от 6 месеца, а също и такива, които са на повече от 6000 км, но все още нерегистрирани. Тези два казуса се третират по европейските критерии като нови автомобили, а по българския закон за акцизите - като употребявани.

- В какво положение е в момента пазарът на нови автомобили в България? Виждате ли знаци, че спадът на продажбите скоро ще спре и пазарът ще тръгне нагоре?

- След много трудните първи месеци на тази година постепенно като че ли спадът в продажбите спря и даже има признаци за леко възстановяване. Някои от потенциалните купувачи постепенно преодоляха първоначалния стрес, прецениха своите нужди и финансови възможности и решиха да реализират намеренията си. Така, ако през първите 3 месеца на 2009 г. спадът бе от над 50% спрямо същия период на 2008 г., то очакванията ни за следващите са да намалим спада до нива 30-35% спрямо второто тримесечие на 2008 г. Всичко ще зависи обаче от развитието на икономиката на страната.

- Да очакват ли купувачите повече промоции и отстъпки?

- През последните месеци станахме свидетели на наистина безпрецедентни за автомобилния бранш отстъпки и промоции. За радост на потребителите трябва да кажа, че тази политика на производителите ще продължи поне още два-три месеца, тъй като за толкова горе-долу ще се стопят излишните складови наличности. Постепенно обаче разнообразието от модели на склад ще намалява и изборът ще става все по-ограничен. Това предполага по-предвидливите да напазаруват по-рано, за да намерят изгодно точно това, което им трябва. След връщането на производството в едно по-нормално русло, не е изключено цените да се върнат към нивата отпреди началото на кризата, а в някои случаи и към по-високи нива, за да могат производители и дистрибутори да покрият разходите си със съществено намалелите продажби. Това ще съвпадне с традиционно по-слабите летни месеци и едва наесен ще стане ясно ще има ли пак промоции и какви точно.

- Как си представяте “кризисния автосалон” в София, който е планиран през юни?

- Очаквам един прекрасен автомобилен салон, с много нови модели, с много стил, красота, настроение. Подготвяме интересна и вълнуваща съпътстваща програма, много приятни изненади за многобройните посетители. Убеден съм, че броят на посетителите дори ще надхвърли рекордите от предишни години, защото българинът не престава да се вълнува от достиженията на автомобилната индустрия, дори и да не може да си ги позволи в момента. Нека си припомним, че целта на салоните ни е не да продадем експонатите, а да дадем възможност на максимално широк кръг хора да сравнят на място различни марки и модели, да ги направим съпричастни към магията на автомобила.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти


РЕГИСТРИРАЙ СЕ

Нямаш
профил?

Запомни ме Забравена парола