Десетте нови европрограми, които ще се прилагат в България от 2014 до 2020 г., ще се окажат същински рай за социологическите агенции. Предвижда се за всяка от програмите да се правят поне по две социологически проучвания - в началото и в края на всяка календарна година.

Ще бъдат анкетирани както потенциални ползватели на европарите, така и предприемачи или общини с вече договорени проекти, а също и медиите, чрез които ще се разпространява информацията за програмата. Изследванията ще мерят и ефективността на чиновниците, ангажирани с еврофондовете. Това става ясно от Националната комуникационна стратегия за периода 2014-2020 г., публикувана за обществено обсъждане.

За изминалите 7 години се наблюдава дефицит от социологически изследвания, които да измерват регулярно нагласите към европрограмите. В същото време е установено, че външни проучвания и анализи "свидетелстват за поява на нагласи на негативизъм по отношение на използването на публични средства", които могат да се окажат сериозна бариера за изпълнение на целите в периода 2014-2020 г., пише в документа.

Проектът на новата комуникационна стратегия обещава запазване на прозрачността кой и какви пари ще взема по европрограмите до 2020 г. Управляващите органи ще са задължени да публикуват електронни списъци на ползвателите на европарите, схемите, по които са взели помощта, и конкретната сума на публичното финансиране.

В момента тази информация е налична в специализираната система ИСУН, но там не се включват данни за Програмата за развитие на селските райони и програма "Рибарство".

Освен това данните за ползвателите на европари в системата редовно се появяват със закъснение. Изисква се още на уебсайта на съответната програма да има препратка към ИСУН.

Комуникационната стратегия предвижда чиновниците, работещи по европрограмите, редовно да обновяват информацията за изпълнението им. Предприемачите, спечелили проекти от ЕС, пък трябва да пускат информация за тях на собствените си сайтове.

Единно лого за проектите от ЕК

С единно лого и слоган ще бъдат обозначавани европроектите в периода до 2020 г., предвижда комуникационната стратегия. Решението за единно лого бе взето на оперативно заседание на Министерския съвет на 3 юли. Обявен бе конкурс за него, като предложения ще се приемат до 1 октомври.

Наградата за победителя е 5000 лв. и тридневно пътуване до Брюксел. Това прави излишни проведените вече конкурси за лога на програмите за селските райони и за регионално развитие. За емблема на последната бе избрана плетеница от лъчи в бяло, зелено и червено, с която е оформена карта на България.

Победителят взе премия от 10 000 лв. За селската програма бе проведен конкурс за лого, но не е ясно кога и дали ще бъде излъчен победител.

Залага се на фейсбук и туитър

Във времето до 2020 г. администрацията ще рекламира европрограмите и ще черпи отзиви за тях в социалните мрежи фейсбук и туитър, личи още от комуникационната стратегия на правителството.

В документа е записано, че ще се поддържа профил на единния портал за обща информация и в социалните мрежи (facebook, twitter) и мрежите за споделяне на файлове (youtube). Ще се развиват и профилите на отделните Областни информационни центрове в социалните мрежи, както и техните страници в единния информационен портал www.eufunds.bg. Любопитна подробност е, че в правителствения документ туитър е изписан като tweeter, вместо правилното - twitter.

Ползването на социалните мрежи е оправдано с възможността за анкети и проучвания сред бъдещите ползватели на европари. "Този вид комуникация предполага бърз досег до широка аудитория, с възможност за получаване на обратна връзка в реално време, попълване на онлайн анкети и директни коментари към публикуваните материали", пише в комуникацията.

Рекламирането през фейсбук вече докара скандал в агроминистерството, след като за целта бяха платени 50 000 лв. по времето на бившия министър Мирослав Найденов.

Скандалът избухна миналия август, когато стана известно, че парите за проекта са дадени на фирма на бившите пиарки в агенцията по храните Кристина Спасова и Лора Димитрова. Софийската градска прокуратура отказа да образува дело срещу двете млади жени.

Аутобани и на филм

Комуникационната стратегия изисква ползвателят на европари за инфраструктура задължително да организира заснемането и производството на промоционален филм за строителството на обекта, ако общото му публично финансиране е над 50 000 000 евро. Обикновено това са проекти за магистрали.

За всички останали проекти трябва да се поставя постоянна обяснителна табела на видно място, ако стойността им надхвърля 500 000 евро. Наименованието на финансиращия фонд трябва да заема минимум 25% от площта на билборда, задължително ще присъства и общото лого за 2014-2020 г.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти


РЕГИСТРИРАЙ СЕ

Нямаш
профил?

Запомни ме Забравена парола