ЙОРДАН МИРЧЕВ, бивш изп. директор на БДЖ, пред СВЕТОСЛАВ МЕТАНОВ

 - Г-н Мирчев, девет компании купиха тръжни книжа в новата приватизационна процедура за “БДЖ-Товарни превози”. Много или малко са?
- От тези девет я има двама-трима ясни участника, я няма. Другите са някакви адвокати. Това поражда съмнения и риск дали става дума за реални субекти, които да отговарят на условията за финансов или стратегически инвеститор.
- Това ви притеснява, така ли?
- Не само това. Притесняват ме много неща. Съдържанието на информационния меморандум е силно смущаващо. От него изобщо не е ясна целта на приватизационното упражнение. БДЖ са бреме за Министерството на финансите. И няма как да е иначе, след като под формата на субсидии и капиталови трансфери към железниците отиват близо 400 млн. лева на година. Но трябва да се замислим какво точно продаваме - бреме за Дянков или бизнес?
- И какво продаваме?
- Държавата в момента се опитва да намали дълговете, които са акумулирани под шапката на “БДЖ Холдинг”. Това е една доста скромна цел. Товарната жп услуга е необходимост за държавата. Ние от години говорим, че България е мост между Европа и Азия, но правим една доста необмислена процедура. Друг ще дойде и ще оползотвори геополитическото ни положение, особено след като Турция пусне тунела под Босфора.
 - Щом геополитиката е толкова важна, значи би трябвало да има сделка?
- И това не е така. Задълженията в края на миналата година бяха 120 милиона лева, а сега гонят 150 милиона лева. Освен това 2012 г. е най-слабата в историята на БДЖ, както при товарните, така и при пътническите превози. Само за една година пазарният дял и извършената работа са паднали с 20 на сто. Никога досега не бяха падали под 10 млн. тона за година. А делът на частните компании непрекъснато расте. Те отнеха товарите на БДЖ.
- Защо се случи така?
- В основата е калпавата реформа. БДЖ продължава да съществува извън реалностите. Няма ефективно пазарно поведение. А частните конкуренти залагат на активен маркетинг, удобства, преференции.
- Не е ли това основният довод да продадем час по-скоро БДЖ?
- Защо му е на частника да плаща толкова много задължения, след като има далеч по-евтини варианти за стартиране на жп бизнес в България? Какво ще получи бъдещият собственик - дългове и необходимост от огромни инвестиции за ремонт на локомотиви и вагони. Интересът на държавата би трябвало е услугите да се развиват и обемите да се увеличават. Купувачът ще купи вагонен парк от който повече от 50 процента са неизползваеми.
- Мениджърите на БДЖ твърдят, че товарните превози никога не са били печеливши.
- До 2002 г. БДЖ не получаваше нито лев от държавата. Тогава товарните превози работеха с толкова висока печалба, че покриваха разходите за пътническите превози. Така че приказките, че дейността на “Товарни превози” никога не е била печеливша, са лъжа. Най-големият проблем е некомпетентният мениджмънт, който съсипва предприятието. Да си купиш “Товарни превози” в момента е доста рисковано.
- Защо?
- Освен че има огромни задължения, много от сградите и имотите на БДЖ са с неизяснена собственост. Товарните вагони са в много лошо техническо състояние, а тези, които могат да се използват, са запорирани в полза на Европейската банка за възстановяване и развитие. Това са 1200 вагона.
Има и социални ограничения - през следващите три години трябва да се запази персоналът. Това е важно за хората в компанията, но 4200 души са два пъти повече от необходимото при сегашния обем превози. В случай че новият собственик направи съкращения, го грози санкция от 13 млн. лева.
- Има ли и други подводни камъни?
- В баланса са записани несъбираеми вземания от кухи фирми. Дори да калкулираме само задълженията - 150 млн. лева плюс минимална цена от около 50 млн. лева, плюс още толкова за непосредствени инвестиции, разходът на новия собственик отива към 250 млн. лева. Огромна сума, при положение че пазарът е либерализиран.
- Сметката не излиза?
- Не, защото с 40-50 милиона може да се създаде ново дружество, което лесно да привлече основните клиенти на “Товарни превози”. Само за няколко месеца може да се извади жп лиценз и новото предприятие да заработи на чисто.
Реформата в железниците се провали и до голяма степен вече е късно. Това не стана вчера или онзи ден, а бе ясно още в момента, когато се провали т. нар. спасителен заем от Световната банка.
 В администрацията можеха да се направят много по-смели съкращения. Когато аз бях шеф на БДЖ, чиновниците бяха 265 души. В момента в “БДЖ Холдинг” са над 800, а ако добавим и администрацията на Национална компания “Жп инфраструктура”, бройката надхвърля 1200.
Когато правим сравнения, е добре да се знае, че тогава на година возехме над 40 милиона тона товари, а не 9 млн. т, както е сега. Пътниците също бяха 3-4 пъти повече. Железниците могат да печелят, но е много важно хората отгоре да знаят и могат.

 

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти


Омерзен Железничаров
21.01.2013 08:27:04
0
0

"В момента в “БДЖ Холдинг” са над 800, а ако добавим и администрацията на Национална компания “Жп инфраструктура”, бройката надхвърля 1200. " - ГОСПОДИНЪТ ИСКА ДА КАЖЕ, ЧЕ В НКЖИ ИМА САМО 400 КЛАТИШАПКОВЦИ ??? Тоя и понятие си няма за състоянието на жп-то в момента! Само в Горна Оряховица са толкова. А в Пловдив + София+ администрацията в Центраното управление в София!!! = 2500 са КЛАТИШАПКОВЦИТ.

анонимен
21.01.2013 10:02:12
0
0

целта е да се намали пазарния дял на БДЖ - Товарни превози по настояване на Европейската комисия - цитат на Министъра на транспорта - И. Московски при отговор по време на запитване и провеждане на парламентарен контрол.

Иван
21.01.2013 15:41:41
0
0

БДЖ и ВМЗ Не са предприятия ,а Служби за социално подпомагане. И за 0.5 лв да ги продават пак трудно ще се намери купувач.Същата работа като Кремиковци, Балкан , Химко и др такива соц. простотии. Повече от 40 г. работехме за Кремиковци, за да покажем на "империалистите" , че и ние можем да имаме металургия-да произвеждаме чугун и стомана.Пращахме кораби до Южна Африка да купуваме желязна руда, за да имаме металургия!!!!!!!!!!!!!! Простотии на куб.

ЖП имитации
21.01.2013 21:30:28
0
0

Единственият проблем на “БДЖ-Товарни превози” е ОГРОМЕН РАЗДУТ ЩАТ от никому ненужна администрация - препълнено с дублиращи се и функции, и служби, и служители. Минималното количество жп пчелички, които де факто работят са със заплата 500 лева на месец, а останалото в "Холдинг БДЖ" са по-големия брой търтеи с над 1200 лева заплата - началници и шуробаджанаци узурпирали бюрата в канцелариите и по-цял ден, ако не цъкат белота на компютрите си, чатят безплатно в нета, който обаче го заплаща холдинга. Но явно и на тази административно-социална несправедливост й идва края ... най-накрая. "Да купиш "БДЖ-Товарни" в момента е риск", но и светлинка в края на жп тунела.

РЕГИСТРИРАЙ СЕ

Нямаш
профил?

Запомни ме Забравена парола