“Правихме проба на пътя Русе - Бяла. За половин час покрай нас минаха 100 леки коли и камиона. Макар да виждаха нашите три автомобила с надписи “Полиция” и КАТ, нито един от шофьорите не намали. За тези 30 минути радарът засне всяко едно от тези 100 превозни средства да се движи с повече от разрешените 90 км/ч. Казахме си - край, паметта се задръсти. Но ни успокоиха - това може да стане при натрупване на над 35 000 снимки.” Това разказа вчера главен инспектор Антон Антонов, един от експертите в “Пътна полиция”, който работи по пускането на първите стационарни радари в България.

15 суперустройства “Сименс”, всяко от които струва към 25 000 евро, бяха купени от МВР в началото на годината. Парите ведомството получи от “Гаранционния фонд”, който се събира от застраховките “Гражданска отговорност”. Камерата с радар е преносима и за всяка са монтирани по две кутии на най-опасните пътища у нас. 30-те кутии вече са изпробвани. До края на юли ще завърши доставката на радарите от Германия.

Голямото снимане и глобяване започва с настъпването на август - най-черния месец на катастрофите по българските пътища.

Стационарните радари са по-умни и по-бързи от всички други камери, които в момента използва КАТ. Снимката ще се предава на мига до най-близкия полицейски патрул. Затова шофьорите не бива да се учудват, ако на 1-2 км, след като подминат радара, ченгетата ги спрат и глобят. При тези камери “честитката” няма да се бави 4-5 месеца, както става със съобщенията за нарушения по улиците на София.

През 2007 г. доклад на френски пътни полицаи и експерти от Световната банка е препоръчал монтирането на 400 такива радара у нас. Засега те са само 15. Нищо чудно всички останали да се купят с пари, събрани от глоби на безумните шофьори.

 

Светкавици нощем на пътя

“Ако минете по тъмно с превишена скорост покрай радара, ще разберете, че той ви снима, защото е снабден с две мощни светкавици”, казват служителите на КАТ.

Устройството се смята за “умно”, защото има преценяващ компютър. Например, ако две коли се движат успоредно с висока скорост в две съседни ленти, радарът прави снимките им поотделно. Ако само единият автомобил превишава разрешената скорост, само той излиза на портрет. Ако ограничението в участъка важи само за камиони, компютърът ги различава от леките коли. Снима преминаващите и в двете посоки.

Изображенията са чернобели (виж вдясно). На тях трябва да се виждат ясно номерът на автомобила, датата, часът и мястото на заснемането, скоростта, с която се движи. Засичането става при съпоставката на две снимки на колата, намираща се в точка А и в точка Б в полезрението на камерата.

За стотни от секундата данните от радара влизат във вече изградената в КАТ национална компютърна система за нарушения и оттам излизат на екрана на преносимия компютър на всеки патрул на пътя.

Санкцията е за шофьора, който кара, а не за собственика на колата, чийто номер е заснет. Ако автомобилът се води на фирма, глобява се шофьорът, който е на смяна. При кола на лизинг отговорност се търси от лизингополучателя.

 

Засичат скоростта към морето и по шосето Видин - Кулата

КАТ няма да пази в тайна местата на стационарните радари. Ето къде вече са монтирани 30-те кутии:

1. Благоевград - в началото на околовръстния път край града и в неговия край при дъговата отсечка в посока Кулата.

2. Кюстендил - край Дупница при язовир “Дяково” и близо до разклона за село Мурсалево на главен път София - Кулата.

3. Бургас - два радара на изходите на града и по един по пътя за Несебър и по пътя за Созопол.

4. Варна - на пътя за Златни пясъци и на пътя за Добрич.

5. Велико Търново - на влизане и на излизане от града по главния път София - Варна.

6. Стара Загора - по пътя за Нова Загора при с. Подслон и на пътя за Димитровград.

7. Монтана - на изхода на града за Видин и на пътя за Лом.

8. Русе - на пътя за Бяла и в самия град по транзитното шосе към Дунав мост.

9. Ловеч - на главния път София - Варна при селата Микре и Малиново.

11. Сливен - по главния път София - Бургас при село Съдиево и в началото на Нова Загора.

12. Пловдив - на две места на магистрала “Тракия” край града.

13. София - на “Цариградско шосе” близо до Окръжна болница и на “Ботевградско шосе”.

14. София-област - на магистрала “Тракия” при Ихтиман и на Подбалканския път София - Бургас при село Мирково.

15. София-област - на магистрала “Хемус” при бензиностанция “Лукойл” близо до Ботевград и на пътя Ботевград - Мездра при село Скравена.

 

Главен инспектор Стойчо Константинов, шеф на сектор “Административно-наказателна дейност” при Дирекция “Охранителна и пътна полиция”: И сега правим по 3000 снимки на ден

- Г-н Константинов, в последния ден на парламента поправките в Закона за движението по пътищата не бяха гласувани. Това попречи ли на работата ви със снимки от камери?

- Не мога да коментирам защо поправките не бяха приети. Една от идеите в тях бе при нарушения, установени с технически средства, и има снимков материал да се издава директно глобата. Искахме законодателят да ни помогне да използваме цялата техника, с която в момента разполагаме. Не става въпрос само за тези 15 радара, които предстои да пуснем. На ден и сега от мобилни и стационарни камери в страната ние имаме по 3000 снимки. Минава дълго време, докато се обработят, заети са много хора. А при едно нарушение, фиксирано с техническо средство, субективизмът е сведен до минимум - имаме ясна снимка и нищо повече. Пак ще има хора да обработват данните, но възможно най-малко. Тогава нашите служители ще насочат усилията си главно за превенция, да подпомагат движението, да регулират потоците по възловите кръстовища в големите градове, да излязат по пътищата, които водят към морето.

- Добре, но на снимката се вижда номерът на автомобила, а не кой го кара...

- Снимката е факт. Трябва собственикът на автомобила да посочи човека, карал колата на конкретната дата, в часа и мястото на заснемането. В такъв случай обаче на нарушителя задължително ще се пише акт, тъй като не са налице изискванията за съставяне на фиш.

- Има оплаквания, че масово се пишат актове, а не фишове. Защото служителите на КАТ обясняват, че дадено нарушение трябва да се отнемат контролни точки, следователно не може да се състави фиш ...

- Вероятно има такива случаи и те говорят за недостатъчна компетентост на част от състава. Независимо че за някои от нарушенията се отнемат контролни точки, не е казано, че трябва да се съставя задължително акт. Трябва да са налице условията, за да бъде съставен фиш до 50 лв. Първо, нарушението да е маловажно, да не е създадена опасност за другите участници в движението. За съжаление това се определя субективно, полицейският служител на пътя го преценява. Второ условие е водачът да няма спор по отношение на това дали е извършил нарушението и да е съгласен да заплати глобата в 7-дневен срок. В наредбата за контролни точки пише ясно, че те се отнемат само с влязло в сила наказателно постановление. Фишът няма нищо общо с наказателно постановление и може да се състави, без да се отнемат контролни точки. В този смисъл фишовата ситема вече действа. Например - за превишена скорост до 30 км/ч извън населено място е издаден фиш за 50 лв. глоба, а на водача не са отнети 2 точки. Но ако превишението на скростта е до 40 км/ч по закон това не е маловажно нарушение. Пише се задължително акт, тъй като санкцията е 100 лв., 6 контролни точки и свидетелството за правоуправление се отнема за 1 месец.

 

И Саркози глобен от тях

Франция държи рекорд със система от 1500 стационарни радара по пътищата. През ноември 2003 г. устройствата в покрайнините на Париж не простиха и на колата на президента Никола Саркози (тогава вътрешен министър), както и на автомобила на транспортния министър Жил дьо Робиен. Двамата политици бързали да прережат лентата на нов радар. По последни данни във Франция жертвите на катастрофи са 69 на 1 млн. души, при 134 на 1 млн. през 2001 г.

Същата система от радари като нашата се въвежда в Гърция. По пътищата в южната ни съседка се монтират 300 кутии със 180 стационарни устройства. Само по шосетата на остров Тасос умните радари ще бъдат 20, малко повече, отколкото в цяла България.

Дизайн Людмил ВЕСЕЛИНОВ

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти


plamen
02.07.2009 00:54:08
0
0

Alo GLUPENDRI,ne pobalgariavaite sistemata.Po zel svet takiva kameri ima i ne se obsluzvat ot DZANDARI kakto vie iskate,za DA SPEKULIRATE PAK.NASTROIVAT SE OT SPezialisti,Rabotat denonoshno i SNIMKITE TI IDVAT PO POSHTATA, PLASHTA SE V OBSHTINATA,parite otivat za polizia,obshtina.AKO BAI GANIO NE SI PLATI MU SPIRAT SHOFIORSKATA KNIZKA,I KATO GO SPRAT NEKADE GLOBITE MU STAVAT DVOINI,plus novite ispiti.AKO BAI GANIO SE NAPRAVI NA LUD CHE NEE POLUCHIL PISMO,TOVA SI E NEGOV PROBLEM I NIKOI NE SE ZANIMAVA S NEGO.Vseki koito si smeni adresa v ramkite na 1 sedmiza trebva da si smeni knizkata stava vednaga.E TE TOVA E SVETA

Vassil Marinov
02.07.2009 05:21:34
0
0

Parvo : Ima Antiradarni ustroistva koito praktitceski pravat bezsmisleno izpolzvaneto na tezi skapi sistemi. Ceenata im e kam $200. Vtoro: Da se Hvarljt tolkova mnogo pari a posle da se tarsi natcin da se KOMPENSIRAT ot Globi si e Poredna EDUSHTINA !

Драшански
02.07.2009 08:47:47
0
0

Много добре но да не се побългарява. Подкрепям Пламен.

Georgi
02.07.2009 23:32:08
0
0

Много са ми смешни някои хора, не могат да разберат че да се събират приходи за държавата има задължението НАП. КАТ трябва да контолира и регулира трафика по пътищата, не да се хвали колко пари са събрани от глоби. А това не се върши само с поставяне на малоумни камери при измислени ограничения 40 км/ч, залагане по храсталаците и т.н. Иска се стратегия която малоумните кратуни под фуражките никога не могат да проумеят. А журналистите са на кеф само да им се подмазват - такава ни е татковината. А колко е лесно да се отиде в някой уреден град или държава, да се вземат идеите на готово и да се приложат - качествени пътища, организация и оптимизация на движението, подобряване на автопарка, изграждане на култура на шофиране, периодични изпити за правоспособност за всички ........

Boyko
03.07.2009 03:22:37
0
0

Mnogo dobre!!! Ot dosta vreme ne sum chuval tolkova adekvatni izkazvaniq ot policay i/ili predstavitel na durjavata. Reinvesticiata na purvonachalno "oparenite" v o6te kameri zvu4i super. Dokolkoto za antiradarite struvat troyno pove4e, sigurno imash predvid za radardetectornite sistemi, koito sa napulno zakonni i zapo4vat ot 100BGN. Drugoto koeto naistina trqbva da se napravi e reviziq na vseki edin znak v BG, za6to koy i kak go e postavil. Ima primeri na vseki KM. I poslednoto e PUTISHTATA.

-иван-
03.07.2009 14:52:18
0
0

Тия тъпанари не разбраха, че работата на полицията е и да сигнализира за големи дупки и нередности по пътищата и да налага актове на съответните общини, което още никаде не е свършено. Вместо да стоят с радари скрити зад някой завой по-добре пред някоя дупка за да няма сакатлъци. Само дела ще им помогнат да се сетят какви са задълженията им преди да смучат.

даниел
06.07.2009 12:50:53
0
0

Колеги, кажете от кога са монтирани тези камери и по-конкретно тази на Лукойла на магистрала Хемус, че на 14 юни минах от там май с превишена скорост и да знам дали да чакам честитка?

Кънчо Пенчев
17.07.2009 09:55:41
0
0

Във франция са събрали 3,5 млрд. евро от глоби с такива камери за една година. http://www.pariteni.bg/News/2f4fe03d77724a7298e.html И нашата държавна администрация е решира да посъбере парички, че то вече не остана за крадене. ... А пък че пътищата са ужасни и че те са най-голямата предпоставка за ПТП това са подробности.... В крайна сметка вайно е да има пари в бюджета за УСВОЯВАНЕ - на кои му пук за хората .......

1 2 3

РЕГИСТРИРАЙ СЕ

Нямаш
профил?

Запомни ме Забравена парола