Български изтребители могат да се видят все по-рядко в небето над България. Финансовата криза и реформата в армията съвсем ограничиха възможността бойните ни пилоти да вдигат машините във въздуха.

За сметка на това в небето над американския щат Тексас често може да се види как наш изтребител МиГ-23 пори въздуха. До него строго ръмжи щурмови хеликоптер МИ-24, който допреди няколко години е бил на служба в авиобаза Крумово.
На 20 минути южно от Далас се намира Ланкастърското градско летище. В три от хангарите му е разположен единственият в света Музей на въздушната техника от Студената война (Cold War Air Museum).

Докато складовете и площадките на нашата войска са превърнати в място за складиране на изоставена военна техника в този музей всички експонати са напълно годни да летят и дори да влязат във всеки един момент в бой.

Музеят е разположен на площ от 4150 квадрата. Освен хангари за съхранение на техниката той разполага и с множество съоръжения за ремонт и възстановяване на машините.

Експонатите в музея са над 20. Могат да се видят изтребители МиГ-23, МиГ-21, учебно-бойните L-29 и L-39, бойните хеликоптери МИ-24 и старият транспортен вертолет МИ-2. Има и транспортни самолети от типа на АН-2.

Не малка част от експонатите в музея са купени от България преди четири-пет години. Ето как е станало това.

Група американци решава преди години, че трябва да тръгне на обиколка из страните на бившия Варшавски договор, за да види какви експонати и за какви пари може да се купят. Това са доброволци, които и до момента работят в музея и поддържат машините: Рит Коз - ветеран и бивш инструктор на хеликоптер, Андре Пласкота - местен бизнесмен и пилот, Фил Дейвис - пилот, ветеран и бивш член на хеликоптерен екип. За работата на екипа Фил обича да казва : “Хич и не помисляйте да се съмнявате в ролята на доброволците. Ноевият ковчег е бил построен от доброволци

А “Титаник” е построен от професионалисти.”

В екипа е бил и българинът Иван Вукадинов . Той е лицензиран инженер на въздушна техника и фотограф. Вукадинов е помогнал доста на американските си колеги да открият най-годната, но отпаднала от необходимост наша военна техника. Щатските доброволци са се свързали с наши търговци на военна техника, с които преди година генералът от резерва Стефан Попов призна пред “Труд”, че е успял да продаде три бойни хеликоптера Ми-24 в САЩ. Тогава той не пожела да посочи цената, но хора от ВВС твърдят, че машините са продадени между 25 000 и 30 000 долара за бройка.
 През 2004 г. генералът купи от фирма “Снабдяване и търговия - МО” без търг 6 бойни хеликоптера Ми-24. На повечето машини двигателите не работеха, но след основен ремонт стават като нови и могат да се ползват и за бойни, и за транспортни, и за туристически цели, твърдят военни експерти.

През годините Министерството на отбраната пусна за продажба десетки бройки бойна летателна техника. Най-много бяха изтребителите МиГ-23, МиГ-21, част от СУ-25 и др. Български оръжейни търговци купуваха техниката с различна цел - или за вторични суровини, или да я препродават.

Пазарът за стара руска изтребителна техника обаче се оказа пренаситен, тъй като голяма част от бившите съветски републики също свалиха от въоръжение голям брой машини. Същото се случи и с армиите от бившия социалистически лагер в Източна Европа.

В американския музей до Далас освен нашите МиГ-23 и МИ-24 може да се видят и самолети L-39 ZA . Това са машините, които дълги години са обучавали пилотите ни в Долна Митрополия. Сега се прави опит част от тези, които все още пазим, да бъдат възстановени.

 На 22 декември 2011 г. Министерството на отбраната пусна обществена поръчка за възстановяване летателната годност на 6 самолета L-39 ZA и влизането им в строя. На първо време и в най-кратки срокове трябва да се удължи календарният ресурс с две години на две машини, като паралелно с това трябва да стартира и капитално-възстановителният ремонт на останалите четири самолета. С този ремонт трябва да се осигури ресурс от 7 години и 1500 летателни часа.

Обхватът на рамковия договор е до 2015 г. В него също така се предвижда осигуряване на техническа помощ, доставка на резервни части и ремонт.

Музеят на въздушната техника от Студената война е интересен не само заради експонатите. От близо година неговият интернет форум се е превърнал в среща и на български военни, които с носталгия си спомнят за старата руска техника.
 Така например български полковник е написал: “Да летиш на МиГ-21, е като да целуваш тигър - удоволствието е малко, рискът огромен :)”.

Наш пилот на L-39 казва: “Ако ме видите по някое време да напускам самолета, най-добре ще е да ме последвате. ”

Друг военен споделя, че като дошли първите МиГ-21 в Толбухин (сега Добрич), птиците изчезнали. Като кацнал МиГ-23, змиите избягали. За МиГ-25 пише, че като пикирал на пистата, хората се уплашили и искали да избягат, но ги спрели гранични войски.
Очевидно няма проблем старата ни бойна техника да лети в небето над бившия враг САЩ. Има проблем тя да лети тук.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти


МТК
24.11.2012 20:24:17
0
0

Така е като Моркин като преписва от интернет и пише простотии. Да ги броим ли или той сам ще си ги оправи :)

6 без 10
24.11.2012 20:54:46
0
0

В Тексас ще пръскат царевицата против вредители с нашите самолети

Raw
24.11.2012 20:58:13
0
0

Едва ли ще пръскат, там царевицата е ГМО и само хората я ядат.

Marinov
25.11.2012 01:57:11
0
0

Г-н Николов Грешите. Много Много по Голям а Moжe би и Eдин от Най големите Музей на Бойни Самолети е в Tucson, AZ. Там може да Видите и Стотици бойни Самолети от всички видове и категории на US Aрмия, на съхранение на техното летище.

Монти
25.11.2012 08:58:32
0
0

Хубав е музеят. Който няма възможност да го посети, а има желание-имат страничка във Facebook със снимки.

SVDragunov7.62
25.11.2012 10:46:34
0
0

"Marinov",научи се да пишеш,смотаняко...а после се изказвай по въпросите на авиацията....

SVDragunov7.62
25.11.2012 10:49:50
0
0

Николов,авиацията не е тема за обсъждане от дописници - нямаш ни най-малка подготовка по въпроса...А простотиите за Добрич и Толбухин нали знаеш....как и къде...Жалък смешник...

babamara
25.11.2012 11:05:19
0
0

И защо на статия за български самолети е поставена снимка с руски такива ( с руски флаг, а не като производство)

1 2

РЕГИСТРИРАЙ СЕ

Нямаш
профил?

Запомни ме Забравена парола