Дават ни повече права пред мобилните оператори

Сметките за телефона ни могат да намалеят, но само при официална дефлация от над 2 на сто.

Прекратяваме договора без неустойка, ако ни повишат цената заради индексация

Намаляват ни сметката при над 2% дефлация, но за услугите, които те преценят

Промените влизат в сила през 2025 г.

Нови правила за мобилните оператори, които влизат в сила от 1 януари 2025 г., целят да дадат повече свобода на клиентите на телекомите. Промените, за които се договориха Комисията за защита на потребителите и Алианса на технологичната индустрия, на пръв поглед правят именно това. Но както винаги свободата на потребителите е повече на хартия, отколкото на практика.

На първо място клиентите на мобилните оператори ще имат право да прекратят едностранно и без неустойки и предизвестие контракта си с своя доставчик на телекомуникационни услуги, но само в случаите, когато операторът вдигне таксата с довод индексация. При всички останали поскъпвания, остават условията по подписаните договори от потребителите. Какво точно ще направи клиентът, ако всички оператори решат да индексират цените в един и същи момент и дали ще си струва да си прехвърли номерът към друг доставчик не е много ясно.

Другата добра новина, анонсирана чрез споразумението, е възможността при регистрирана дефлация да ни намалят сметката по договора. Разковничето тук е, че това ще се случва само при официална дефлация от над 2 на сто, обявена от Националния статистически институт. Но дори в годините на най-голямото намаление на цените у нас средногодишната инфлация не е достигала този праг. Тоест намаляването на сметките е обещание, което телекомите много добре знаят, че едва ли ще им се наложи да изпълнят. Но дори това да се случи, мобилните оператори си оставят още една вратичка - намалението на цените ще бъде единствено за онези услуги, чиито списък предварително са публикували от телекомите, като те нямат задължение това да са всички услуги. Списъците за поскъпване на услугите при инфлация над 2 на сто и за намаляването при над 2 процента дефлация могат да са различни.

В случай, че решат да се разделят с досегашния си мобилен оператор заради поскъпване, свързано с индексация на цените на база официална годишна инфлация, отчетена от Националния статистически институт над 2 на сто, клиентите ще имат срок от 1 месец да сторят това след обявяване на поскъпването от страна на телекомуникационната компания.

Мобилните оператори имат срок от 3 месеца, в който трябва да отразят договорените промени в общите условия на контрактите с клиентите си, независимо, че те ще влязат в сила от началото на следващата година.

Споразумението между Комисията за защита на потребители и телекомуникационните компании е второ, което защитава интересите на потребителите. Преди 10 години мобилните оператори се съгласиха да намалят съществено размера на неустойките при предсрочно прекратяване на договорите (от плащане на всички такси до изтичане на контракта към изплащане на три месечни такси по договор), независимо че нямат такова задължение нито по българското, нито по европейското законодателство.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Вашите пари