Military Watch Magazine: Русия възобнови производството на турбинни двигатели за танкове Т-80

Руските държавни медии разкриха, че производството на газотурбинни двигатели за основния боен танк Т-80 е възобновено в машиностроителния завод Калужски двигател - известен разговорно като Калуга, пише Military Watch Magazine. Беше потвърдено, че многогоривният газотурбинен двигател GTD-1250 е в пълномащабно производство, като това представлява най-модерният двигател в семейството GTD-1000, предназначен да задвижва най-новия вариант на T-80 T-80BVM. Двигателят може да работи с дизелово гориво, керосин, бензин и различни смеси, което е ценена способност поради рисковете доставките на един или повече видове гориво да станат недостъпни на фронтовата линия по време на война. Разкритието съвпадна много с посещението на министъра на отбраната Сергей Шойгу в танковия завод Омсктрансмаш, който произвеждаше танкове Т-80 до средата на 90-те години и в момента отговаря за тяхното обновяване и модернизация. Съоръжението е обновило стотици Т-80 от складовете след избухването на пълномащабни военни действия между руските и украинските сили през февруари 2022 г., като сравнително малко съветски Т-80 са били в експлоатация по това време поради високите оперативни разходи на класа в сравнение с по-евтините Т-72 и Т-90.

Високата цена на газотурбинните двигатели означава, че те се използват само на T-80 и американските танкове M1 Abrams, като други класове танкове, включително  T-72 и T-90, използват дизелови двигатели, които са значително по-евтини както за производство, така и за поддръжка . Това беше основен фактор, каращ руското министерство на отбраната да предпочита двата класа пред Т-80 в годините след Студената война като част от по-широките усилия за значително намаляване на разходите.  Множество фактори показват обаче, че опитът от експлоатацията на Т-80 в украинския театър е накарал Министерството на отбраната да преразгледа предишната си оценка относно рентабилността на класа спрямо други руски танкове, като държавните медии обявиха през септември, че работата е започнала в Omsktransmash за рестартиране на производството на Т-80 след близо три десетилетия. Това ще допълни  настоящото производство  на танковете Т-90М и следващото поколение Т-14 в танковия завод Уралвагонзавод. Той повдигна значителната възможност да бъде разработен нов силно подобрен  вариант на Т-80, потенциално с характеристики като безпилотна кула и бронирана капсула на екипажа, както се вижда на нереализирани прототипи през 90-те години, пише още изданието.

Тъй като руската армия продължава да получава нови танкове Т-80БВМ за използване в Украйна, докладите от фронтовата линия свидетелстват за високата им производителност.  Командир на руската армия, участващ в битка с единици на украинската армия, включително доставени от Германия танкове Leopard,  подчерта  отличната мобилност на класа спрямо Leopard, когато е интервюиран от местни медии: „Същите Leopards се давят в калта, те са постоянно, постоянно Давещи се могат да наблюдават как ги вадят [от калта]. Нашето превозно средство е с газов турбинен двигател, не се страхува от кал и киша, това е разликата, която позволява на нашия танк единици да действат при всякакви метеорологични условия, да подкрепят пехотата и да преодоляват вражески окопи и землянки, без да забавят темпото. Освен предимствата в мобилността, газотурбинният двигател на T-80BVM също е ценен заради способността си да стартира бързо при екстремни студове, което беше основен аргумент за запазване на класа в експлоатация преди 2022 г. поради неговата стойност за операции в Арктика, с дизел двигателите често отнемат повече от половин час, за да стартират при температури под минус 20.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Свят