Три обещаващи технологии, които не оправдаха очакванията

Има технологии, в които инвеститорите вярваха много, но те така и не бяха наложени на пазара.

Вложиха в развитието им милиарди

Много от инвеститорите вярваха в тях, но така и не станаха масови

Не бяха превърнати в бизнес

Последното десетилетие беше пълно с идеи, които бяха лесни за представяне и невъзможни за превръщане в реален бизнес. Сега е ясно кои точно технологии са това - метавселената, блокчейнът и автономните превозни средства, пише Кристофър Мимс за “Уолстрийт Джърнъл”. Фактът, че технологиите не оправдават рекламата си, не означава, че са обречени завинаги. Това обаче означава, че времето за свиване и оттегляне на инвестициите от тях може би едва започва.

Метавселената

Изминаха малко повече от две години, откакто компанията, преди известна като Facebook, промени името си на Meta, отчасти за да сигнализира за ангажимента си към метавселената. А какъв ангажимент беше това - Meta губи между 3 и 4 млрд. долара на тримесечие от залога си в метавселената през последните две години.

Предполагаше се, че метавселената е триизмерен виртуален свят, алтернатива на реалния, в който извършваме всякакъв вид дейности, за които иначе би трябвало да напуснем дома си. Това имаше смисъл в един свят, в който хората бяха склонни да си стоят вкъщи, но сега, когато всички си спомниха колко хубаво е навън, нещата не стоят точно така. Напоследък Meta променя курса си и намали фокуса си върху начина, по който очилата ви потапят в един виртуален свят. Вместо това гигантът вижда потенциала на устройствата за наслагване на виртуални елементи върху реалния свят - или по-точно добавената реалност. В един умел корпоративен финт Meta намери начин да признае, че на фона на слабите продажби на очилата є и изоставянето на технологията от страна на създателите на съдържание, нейните усилия във виртуалната реалност бяха грешка.

Блокчейн

Лесно е да се забрави, че само преди няколко години блокчейн революционерите (на базата на тази технология функционира криптовалутата биткойн - бел. ред) щяха да рестартират целия интернет, изграждайки го върху т. нар. “Web3” технологии. Голямата идея беше да превърнете всичко, което бихте искали да притежавате или с което искате да търгувате - от произведения на изкуството, валути в игри и въглеродни кредити - в недублиращи се единици от данни, които живеят в блокчейни. След това тези “токени” могат да бъдат търгувани, проследявани и достъпни за всяка компания или физическо лице.

“Има хора, които все още изграждат Web3, но нещата нямат нищо общо с преди”, коментира Моли Уайт, софтуерен разработчик. “Голяма част от шума и финансирането, които биха дошли само при споменаването на блокчейна, се изместиха към изкуствения интелект, или каквото си мислят, че е следващата дойна крава”, допълва тя. (Уайт не е единствената, която отбелязва бързото пренасочване на капитала и еуфорията от криптовалутите към изкуствения интелект).

Автономни превозни средства

Днес в няколко града, при подходящи условия, в ограничен географски район, можете да се возите в самоуправляваща се кола. Но да кажем, че широко разпространените автономни превозни средства са точно зад ъгъла в днешно време е все едно през 1987 г. да кажеш, че електрическите превозни средства са готови да превземат пътищата поради факта, че Ню Йорк разполага с изцяло електрически таксиметров парк. (Какъвто е имал по онова време). Подобно на електромобилите, автономните превозни средства са една от онези технологии, чийто успех отнема повече време, отколкото първоначалните демонстрации и обещания ни караха да вярваме.

Бариерите пред пускането на самоуправляващи се автомобили са безброй. Например те прехвърлят отговорността от водача към производителя на превозното средство или оператора на услугата за роботакси. Другото голямо препятствие е цената. Спестяванията, които трябваше да дойдат от автономните превозни средства, до голяма степен бяха заличени от множеството сензори - камери, радари и други, които трябва да бъдат интегрирани в колите, за да обработват всички тези данни. Освен това има цена за картографиране на зоните, в които се движат въпросните превозни средства.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари