“Животът ми мина на лента, можехме да се обърнем в канавката край пътя. Проблемът не е в обезщетението, което ще получа от застрахователя, а в това, че се нарушават правила и закони. Искам случаят да се изясни докрай и няма да спра дотук”, зарича се 24-годишната студентка Яна Петрова от София. В петък около обед на пътя София - Плевен шофираният от нея “Ситроен С4” бе ударен от джип на Националната служба за охрана, който бе част от

кортежа на премиера Бойко Борисов.

Столичанката пътувала за очни занятия в Стопанската академия в Свищов. До нея на предната седалка на колата била нейна приятелка, с която учат заедно. Пътят бил чист и сух, а за Яна той е и добре познат, защото често изминавала с колата си разстоянието от София до крайдунавския град. Движели се с около 70 км/час. Малко след излизане от село Радомирци Яна забелязала зад себе си кола със светлинна сигнализация. Предположила, че е линейка, но след минута видяла, че е официален кортеж с дълга колона автомобили. Намалила още скоростта. Леката катастрофа станала, когато колоната от бързи коли изпреварвали Яна.Зад нея обаче останали две коли от кортежа - джип и ауди. В този момент в колоната за отсрещно движение приближили други автомобили. "Мислех, че колите на НСО ще изчакат зад мен разминаването. Но те ме избутаха от пътя. В момента, в който джипът ме изпреварваше, приближи максимално до мен, ожули ми лявата врата, огледалото се прибра навътре. Показа се една ръка от прозореца, която удари по тавана на колата. В този момент загубих контрол над колата и навлязох в банкета", припомня си столичанката.

След катастрофата младата жена изказа откритовъзмущението си от нарушаването на правилата за движение от спецколите. "Това, че се движат при специален режим, не им дава право да карат бясно и да застрашават останалите участници в движението", категорична е Яна. Тя е с петгодишен стаж зад волана, но подобно премеждие й се случва за първи път. Никой не спрял, за да види какво е станало. По думите на Яна всички продължили към Плевен, без дори да намалят скоростта.

"Дойде патрул, показах им следите от спирачния път на колата ми. Взеха ми проба за алкохол и ме накараха да пиша обяснения. Питах дали тези хора ще бъдат спрени, ще бъдат хванати, дали ще им се състави акт. Казаха ми да не мисля за това, защото за мен е важно да си взема протокола, за да ми се оправдае щетата пред застрахователя. Това обаче не е най-важното за мен", каза шофьорката.

На пътя възникнал спор за щетите, описани в протокола. Според младата жена повреди имало по фара и огледалото, калникът бил надраскан, но униформените записали само одраскването по лявата врата. Пораженията върху колата били видени от свидетели и пред КАТ-Плевен те потвърждават версията на колегите, твърдят униформени.

Още на пътя Яна подписала документа, но настояла да бъде допълнен."Не съм правила схема на ПТП-то, да не говорим за другия участник, който изобщо не се яви там", казва Яна. След това отишла в КАТ - Плевен. По думите й - за да довършат протокола и да вземе оригинала. Но след доста увещаване получила само копие от документа, защото не бил подписан от другия участник в транспортното произшествие. "Трябва да представя оригинала пред застрахователя. От КАТ първо ми казаха, че срокът е едномесечен, а после - че бил три дни", чуди се Яна.

Установен е служителят на НСО, който карал джипа. Гардът не отрекъл, че е имало лек инцидент. Вчера в КАТ - Плевен го чакаха, за да подпише протокола. Веднага след това документът ще бъде пуснат с препоръчана поща до адреса на студентката в София. Момичето вече е подало жалба в областната дирекция на МВР в Плевен срещу двамата катаджии, посетили местопроизшествието. Според нея те не са си свършили работата.

"Ще разгледаме оплакването и ще изпратим писмен отговор", каза директорът на плевенската полиция комисар Светозар Илиев. Срокът за проверката е 2 месеца.

Зъболекарка - виновна за удар

Стоматоложката д-р Евгения Алексиева загуби в съда битката с НСО, обясни вчера тя пред "Труд". На 1 май 2002 г. дамата пострада тежко, след като бе блъсната от кола от кортежа на президента Първанов близо до софийското село Антон. Алексиева пътувала с хонда, а на задната седалка били двете й деца. Тогава от НСО твърдяха, че колата се движела по осевата линия и закачила водещия автомобил от кортежа. Пострадалата обаче твърдеше, че няма никаква вина за инцидента.

Какви са правата на колите със спецрежим

Шофьорите са длъжни да карат безопасно

Шофьорите на колите със специален режим имат твърде големи предимства на пътя спрямо другите участници в движението.

Как обаче да преценим кога водачите от НСО, шофьорите на линейки, патрулки и пр. спазват правилата и кога карат на ръба на закона?

Според Закона за движение по пътищата водачът на специален автомобил може:

- да минава на червен светофар, но само след като намали достатъчно скоростта, за да се убеди, че не създава опасност от катастрофи. Това не го освобождава от задължението да управлява по безопасен начин;

- да надвишава разрешената максимална скорост дотолкова, доколкото няма да застраши нечий живот или имущество;

- да не се съобразява с организацията на движението, когато това се отнася до посока на движение и завиване в определени направления;

- да паркира или да престоява в забранени зони.

От своя страна водачите на обикновени автомобили са длъжни да отбият встрани и да направят място на колата със специален режим. Забранено е да спират!

Според експерти от независими асоциации законът, по отношение на колите със син или червен буркан, може да се тълкува твърде широко. Практиката сочи, че в масовия случай "цивилният" шофьор бива санкциониран за това, че не се е махнал от пътя. Дори когато изневиделица срещу него изскочи кортежът на някой държавник.

Какви са правата на потърпевшите

Юристи: Съдете виновните!

Шофьорите на автомобили със специален режим трябва да спазват едно основно правило - да пазят другите на пътя. Това каза вчера пред "Труд" Венелин Урдев, юридически консултант в Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при катастрофи.

Законът за движение по пътищата ни задължава да отстъпваме място на такива коли. Разпоредбите дават големи предимства на пътя на водачите на коли със син или червен буркан. Това обаче не означава, че всичко им е позволено, сподели адвокатът. И даде следния пример: "Бях свидетел на катастрофата с кола на военния министър Аню Ангелов на кръстовището на булевардите "България" и "Т. Каблешков" (на 14 април м. г. кола на НСО удря мерцедес и ранява дете). Експертизата показа, че водачът на НСО е виновен. Беше минал много грубо на червен светофар, при условие че идва колона от автомобили. Заключението на експертите бе, че "той е могъл да възприеме другите участници в движението и да предотврати катастрофата", разказа адвокат Урдев. Той посъветва потърпевшите от подобни катастрофи да си търсят правата: да участват активно в наказателните производства, да водят граждански дела и да искат обезщетение от застрахователя си.

Ако пострадалите смятат, че от КАТ не им съдействат, че има конфликт на интереси или че съставеният от тях протокол не е коректен (както в случая с Яна Петрова), може да се поиска повторна експертиза и нови вещи лица.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти


Christow
24.01.2011 22:22:31
0
0

G-go Petrova, Vie kato pravosposoben wodach na MPS neznaete li Pravilnika za dvijenie po ulicite i patishtata? Ne Vie li e izvestno, 4e v sluchaya ste zadaljena da propusnete kolonata? V opasni uchastaci tryabva da otbiete w djasno i da sprete do minavaneto na poslednata kola ot kolonata. Za kakvo narushavane na pravilata i zakonite govorite tochno Vie? Analyziraite na parvo myasto vasheto povedenie v incidenta.

Т-34
24.01.2011 22:33:14
0
0

Янче , хич не си съсипвай живота , да търсиш каквото и да било право в БГ, при това - по канален ред ! Първо - няма да го получиш , второ - няма кого да убедиш в правотата си ! Освен всички обикновени хора , като мен например , на които се е случвало неведнъж да се влизат в неравна борба по родните ни пътища с такива кортежи ! Убедени сме , че правото е на твоя страна , но за да не ти се случва подобно нещо занапред , ти предлагам ето какво : Ако разполагаш с достатъчно средства , хич недей ги хаби по адвокати , ами вземи си купи един стар съветски танк Т-34 ! Лично аз бих си купил ако можех ... И със кеф бих го подкарал по осевата линия срещу кортежа , пък тогава да видим кой щеше да хвърчи по канавките ...

Леля Пена, воззеща се с ИкарУс
24.01.2011 23:09:22
0
0

Таз кака студентка кога е успяла да спастри парици за Ситроен? Или като ги е почнала чичовците-мераклии във висшето, и е харесало и потръгнало и е продължила и на магистралата?

Ценослав
24.01.2011 23:11:31
0
0

Моме, вече преиграваш. В ПЕТЪК си бързала за лекции в Свищов. Двама студенти съм издържал, но поне не са ме лъгали, че са толкова ученолюбиеви, че в последнишя работен ден на седмицата са ходили на лекции. Е неможах да им осигуря по идна кола като твоята. ИМА МПС СЪС СПЕЦИАЛЕН РЕЖИМ, КОИТО ТРЯБВА ДА ИМАТ ПРЕДИМСТВО И НАД ГОСПОД.

Ценослав
24.01.2011 23:19:10
0
0

До журналистките ВАНЯ ГЕОРГИЕВА и ИРЕНА НИКОЛОВА. Ало двете, тази новина може да я дъфчете цяла година, но ще падне реномато на вестника. Видяла на лента живота си. Още малко ще напишете, че е била в дунела и е стигнала до светнлината. Ако двете имате повече от 2 г. трудов стаж като журналистки си режа главата.

student
24.01.2011 23:19:27
0
0

milo momi4e nikoi ne ti e vinoven 4e si karala s nesuobrazena skorost i ne si mogla da reagira6 adekvatno kakto pove4eto jeni na putia, a te kolite sus specialen rejim na dvijenie se vijdat ot kilometri i vsi4ki im praviat put, KAK PUK TO4NO TI SE UDARI V TIAH ???? stranno a ?

ij
24.01.2011 23:47:52
0
0

NEGAR SKIOR I JENA SHOFIOR NEMA TO4KA PO TAZI TEMA

Yane Yanev RZS
25.01.2011 00:09:02
0
0

G-jo Ваня Георгиева i g-jo Ирена Николова, popitaite 24-годишната студентка Яна Петрова от София: Koi нарушава правила и закони, ako incidenta nebeshe stanal s джип на Националната служба за охрана, a s lineika i v neja rodilka? .... S interes ste ochakvame otgovora ...

1 2 3 4 5

РЕГИСТРИРАЙ СЕ

Нямаш
профил?

Запомни ме Забравена парола