Беше време, когато американската автомобилна индустрия играеше на едро. В най-буквалния смисъл. Годината започваше с поредното ново поколение чудовищни машини на изложението в Детройт. Огромни пикапи, мускулести джипове, разточителни лимузини. Но сега не е така.

Голямата тройка “Дженеръл мотърс”, “Форд” и “Крайслер” претендира, че е научила за шестица урока си отпреди три години, когато кризата и високите цени на бензина принудиха американците да погледнат към по-малките и икономични коли. Последните федерални изисквания за икономичност на автомобилите допълнително ориентираха производителите към МПС-та с компактни размери и двигатели с разумна мощност. Резултатът грейна на откритото вчера изложение в Детройт - голямата тройка иска да прави пари и от малки коли.

“Дженеръл мотърс” представи премиерно два нови компактни автомобила. “Буик Верано” е американизиран технически събрат на “Опел Астра”, а по-малкият “Шевролет Соник” е щатската версия на “Шевролет Авео” (седан и хечбек). Двата дебюта бяха сервирани с гарнитура - новината, че и благородният “Кадилак” ще добави в гамата си малък автомобил. “Форд” крои да качи американците на популярния в Европа компактен ван “С-Макс” (на платформата на “Фокус” - с 5 или 7 места) със странични плъзгащи се врати. Доскоро най-малките коли, които се купуваха в Щатите, бяха от т. нар. европейски компактен клас - от калибъра на “Хонда Сивик” и “Фолксваген Джета”. Вече се търсят и още по-малки автомобили, като миналата година на американския пазар дебютираха “Форд Фиеста” и “Мазда 2”. През декември “Крайслер” пусна колата на италианския си партньор - “Фиат 500”, а догодина ще се продава и “Шевролет Спарк” - две много успешни в Стария свят минита. Мисията да се търгува с малки коли в САЩ и да се правят добри пари от тях си остава трудна, но не и невъзможна. “Дженеръл мотърс” например договори по-ниско заплащане за някои от работниците в завода, където се сглобяват новите “Буик Верано” и “Шевролет Соник”.

След като спукаха гума с настъпването на икономическата криза, американските производители си стъпиха здраво на колелата и през 2010 г. пазарът в САЩ имаше ръст, като стигна до 11,5 млн. продадени коли. Всички щатски марки увеличиха пазарния си дял, “Форд” изпревари “Тойота” и се качи на второ място след “Дженеръл мотърс”, който с 4 бранда през миналата година продаде на своя земя със 118 хил. автомобила повече, отколкото през 2009-а с 8 бранда. Дори най-малкият американски производител “Крайслер” порасна със 17% до 1,1 млн. продадени коли.

Най-купувани в САЩ остават пикапите

Американецът има съвсем различен автомобилен вкус от европееца, което прави особено интересни класациите за най-продаваните модели за 2010 г. в САЩ (виж таблицата). Кръвта на янките вода не става и за първите две места са абонирани два огромни пикапа - легендарният “Форд F-150” и “Шевролет Силверадо”, а на 10-о е “Додж Рам”. От тези три машини са продадени над 1,1 млн. екземпляра и това потвърждава старата истина, че в голямата страна се карат големи коли. Най-икономичните мотори на тези чудовища са с 6 цилиндъра, с един или два турбокомпресора и огромна жажда за гориво.

Популярните в САЩ японски седани като “Тойота Камри” и “Хонда Акорд” имат спад в продажбите, но запазват водещи позиции. А с 15-ото си място и 140 хил. продадени бройки хибридът “Тойота Приус” индикира, че американците са готови да седнат и в малки екологични коли. Особено когато това е модерно.

Китай храни всички

Треската за нови коли в Китай направи местния автопазар най-голям в света (пред САЩ). През 2010 г. в най-населената държава продажбите скочиха с 33% до 13,8 млн. автомобила, а с автобусите и камионите цифрата стига 18 млн. На практика основно Китай изхранваше автопроизводителите през 2010 г., която завърши с лек спад през декември - продадени бяха само 1,3 млн. леки коли. 60% от купените автомобили са малки.

През 2011 г. китайският бум малко ще се укроти, тъй като горивото поскъпна и бяха премахнати преференциите за фермери и данъчните облекчения за автомобили с мотори до 1,6 л.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти


РЕГИСТРИРАЙ СЕ

Нямаш
профил?

Запомни ме Забравена парола