6 месеца след пускането на втория лъч на столичното метро 75% от търговските площи на станциите между “Ломско шосе” и “Джеймс Баучър” са вече заети от наематели. Това съобщи за “Труд” изпълнителният директор на “Метрополитен” ЕАД Стоян Братоев. На “стария” - първия лъч на метрото, заетостта е близо 100%.


Със своите около 3000 квадратни метра търговски площи метрополитенът на практика е нещо като необявеният мол на София. Който обаче се радва на далеч по-голям посетителски трафик от който и да е от търговските центрове в България. Само през станция “Сердика” например всеки ден преминават около 40 000 човека, колкото най-големите молове в София и страната успяват да съберат само при откриването си.

Колко струва
под земята

Трафикът във всяка станция на метрото определя до голяма степен и цената на наема, който софийският “Метрополитен” иска от търговците и за който самите търговци са склонни да наддават. Заради това има съществена разлика между това, което плащат наемателите примерно на станция “Сердика” и тези на станция “Ломско шосе”.

По данни на “Метрополитен” ЕАД в делничен ден през двете станции “Сердика 1” и “Сердика 2” преминават общо 40 000 човека. Повече са на старата станция “Сердика” - 25 000. За сравнение, 40 000 човека е два пъти повече от броя на хората, които влизат всеки ден в който и да е от четирите най-големи мола в столицата. Затова и наемите на тези две станции са най-високите и стигат до 60 евро на квадратен метър месечно, а за някои малки помещения - и до 80 евро.

По сведения от пазара това е непостижимо висока цена за който и да е мол в София, а още по-малко за търговските центрове в провинцията. Стойността на наемите в тях е замръзнала от около две години насам на 25-27 евро на квадрат за големите центрове в столицата и на около 18-20 евро в провинцията. Изключение там се прави само за някои големи вериги за хранителни стоки, които наемат огромни площи и плащат около 15 евро на квадрат.

Разбира се, високите наеми не важат навсякъде в метростанциите. Тези в по-отдалечените от центъра квартали имат в пъти по-малък трафик и съответно и цените са в пъти по-ниски. С най-ниски наеми са търговските площи в станции като “Обеля”, “Ломско шосе”, “Бели Дунав”, “Мусагеница” - 8 евро на квадрат.

Логично там има и по-малко свободни площи, защото повечето от тези станции са надземни и не са предвиждани места за магазини и павилиони.

“Между характера на посетителите в един мол и в една метростанция има съществени разлики. Минаващите през метрото хора бързат и пазаруват в последния момент, затова и помещенията там не са подходящи за всякакъв тип търговци. Успех имат заведенията за бързо хранене, продавачите на вестници, списания и тютюневи изделия, както и пунктовете за плащане на битови сметки”, обяснява Стоян Братоев. Затова в метрото се настаниха вериги като “Табак плюс”, “Рилей”, “Уан минит” и други подобни търговци на преса, цигари, напитки и закуски.

Има и изключения - в дългите коридори на станция НДК, останали от бившия подземен търговски център, има няколко магазина за конфекция и бельо.

Братоев казва, че има и много случаи на търговци, които впоследствие се отказват от наетите площи въпреки загубата заради неустойките, които трябва да плащат. Причината е, че са разчитали на далеч по-голям оборот или просто не са преценили, че не са от подходящите за метрото. По тази причина две от помещенията на станция “НДК” стоят празни в момента, подобни има и на станция “Цариградско шосе”.

Сравнително нов момент в “подземната” търговия е, че станциите се оказаха магнит и за някои вериги за хранителни стоки. Началото бе поставено от “Била”, която откри преди 3 години първия си магазин малък формат до входа на метростанция “Св. Климент Охридски”. При НДК също има малък магазин от веригата “Пикадили”, макар и разположен извън зоната на самото метро, в пространството около фонтаните.

Причината големите супермаркети да не слизат по-масово под земята е, че там по-трудно се осигурява място за зареждане на стоки, а за паркиране на посетители и дума не може да става.

Как се
определят
наемите

Няколко месеца преди пускането на втория лъч на метрото Столичният общински съвет реши договорите на наемателите на метрополитена да са за 3 години. Преди това те са били с продължителност 2 години.

Според Братоев навсякъде е имало търгове, като търговците са наддавали над обявена минимална цена.

“Навсякъде възложихме определянето на минималната тръжна цена на лицензирани оценители. Основното, което те са гледали, е прогнозният трафик, като в най-честия случай минималната цена беше 15 евро на квадрат. На много места обаче търговците наддаваха до 60-70 евро, а в отделни случаи се стигна и до 80 евро”, каза пред “Труд” шефът на метрото.

За някои по-крайни станции не е имало кандидати и се е налагало първоначалната цена да се свали. На “Цариградско шосе” например се е стигало до четвърти търг, защото търговците, спечелили предишните, впоследствие са се отказвали, въпреки че гаранциите им за участието в търга са задържани.

Логично при проявения интерес приходите на “Метрополитен” ЕАД от отдаването на магазини под наем се увеличават. Ако през 2011 г. метрото има чиста печалба от 2,7 млн. лв. само от наемането на търговски площи, за 2012 г. по предварителни данни тази печалба е 3 млн. лв.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти


РЕГИСТРИРАЙ СЕ

Нямаш
профил?

Запомни ме Забравена парола