За всекиго по нещо ще предложи 83-тото автоизложение в Женева, което отваря врати след малко повече от седмица. Зашеметяващите спортни и луксозни коли със стотици конски сили под капака като “Макларън Р1”, наследника на “Ферари Енцо” и кабриото “Ламборгини Авентадор” представихме в миналия брой. Сега на дневен ред са масовите серийни модели, които ще превозват хората от точка А до точка Б - може би не толкова вълнуващо, както новото купе “Ролс-Ройс Райт”, но при всички случаи по-икономично.

Изминаването на 100 км с по-малко от 3 л гориво е задача, която е по силите на “Пежо 2008”. Новият френски кросоувър ще паркира в Женева с революционната хибридна технология HYbrid Air, която е част от стратегията на производителя за постигане на разход 2 л на 100 км и е разработена съвместно с “Бош”. Силовият тракт комбинира 3-цилиндров бензинов двигател с обем 1,2 л и хидравлична група с мотор и помпа, които работят със сгъстен въздух, складиран в два резервоара (в тунела под купето и под предната броня). За разлика от други коли кинетичната енергия, отделяна при движение и спиране на автомобила, се трансформира не в топлинна, а в сгъстен въздух, който задвижва хидравличния мотор. Така е възможно хибридът да развива скорост до 50 км/ч само с енергията от сгъстения въздух, другите два режима на движение са конвенционален (само с бензиновия двигател) и комбиниран. Конструкторите обещават намаляване на разхода в града с 45% при хибрида в сравнение с класическо бензиново задвижване и среден разход 2,9 л.

Още по-икономично е пътуването с добре познатата на автомобилните маниаци разработка на “Фолксваген” на т.нар. еднолитрова кола. От близо 10 г. компанията работи върху този проект и - след няколко междинни прототипа - в Женева ще бъде показана версия, която ще бъде произведена в много ограничена серия и ще се предлага само на лизинг. Автомобилът носи означението XL1 и се нуждае от по-малко от 1 л гориво, за да измине 100 км.

Моторизацията е от типа на plug-in хибрид с двуцилиндров дизелов двигател TDI с обем 0,8 л, мощност 48 к.с. и въртящ момент 120 Нм плюс електромотор с 27 к.с. и 140 Нм и пакет литиево-йонни акумулатори. Само на ток колата изминава до 50 км, а максималната скорост е 160 км/ч. Високото темпо и ниският разход (средно 0,9 л) са възможни благодарение на олекотената конструкция (автомобилът тежи 795 кг), ниското челно съпротивление (коефициент 0,186), 7-степенната автоматична трансмисия DSG и габаритите - 3,88 м дължина, 1,66 м ширина и височина едва 1,15 м (дори “Ламборгини Галярдо” е по-висока).

За масовата клиентела идват по-функционалните автомобили, еталон сред които се превръща “Шкода Октавия”. Чешкият модел ще направи премиера и като комби за радост на пресметливите и прагматични купувачи. Колата е пораснала по всички показатели - с 9 см на дължина и с 4,5 см на ширина, а багажникът побира минимум 610 л (при сгънати седалки - 1740 л), което е рекорд в сегмента.

Серия практични функции като двойно дъно на багажника, куки за чанти, кошче за отпадъци в купето, чекмеджета под седалките и стъргалка за лед от вътрешната страна на вратичката за резервоара за гориво улесняват експлоатацията на този универсален автомобил, просторен като “Пасат” и по-евтин от “Голф”, както го представят в Германия. Използваната техника на “Фолксваген” като 7-степенната автоматична DSG трансмисия, модерните двигатели (4 бензинови и 4 дизелови), двойното предаване за 4х4 и богатият набор асистиращи системи издигат “Октавия” до нивото на бизнес автомобил.

Все повече коли вече се предлагат с електрическо задвижване и поредният такъв модел е “Шевролет Спарк EV”. Електрическата версия на най-малкия американец ще се продава на определени пазари в Европа и се задвижва от най-авангардния електромотор и акумулаторна система, конструирани от “Дженеръл мотърс”.
Конструираният от американския гигант електрически мотор с постоянни магнити осигурява 130 к.с. и въртящ момент като на спортен автомобил - 542 Нм, като ускорението от 0 до 100 км/ч трае само 8,5 сек. Литиево-йонните батерии са екипирани със система за отопление и охлаждане, могат да се зареждат както с променлив, така и с постоянен ток за бърз заряд, като 80% от капацитета на акумулаторите се пълни само за 20 минути.

“Мини” ще представи в Женева специалното издание “Бонд Стрийт” на комбито “Клубман”. Това е автомобил, за който може да се каже, че е “вери бритиш” - издокаран в тъмночерен костюм, който контрастира с боядисаните в цвят “шампанско” покрив, огледала, С-колони, ивиците на предния капак и специалните 17-инчови джанти. Ексклузивни спортни седалки, кожено табло и допълнителни орнаменти карат шофьора да се чувства като... Агент 007.

Главите на семейства с деца обаче ще гледат към по-различен тип автомобили като фамилните ванове. В този сегмент “Ситроен” има стабилни позиции с почти 3 милиона продадени коли. През втората половина на 2013 г. френската компания ще смени поколенията на “С4 Пикасо” и на 7-местния “С4 Гран Пикасо”. Как ще изглеждат тези модели в Женева ще покаже концептуалният автомобил “Техноспейс”. Той е построен върху новата олекотена платформа EMP2, благодарение на която е възможно да се пътува с изхвърляне на по-малко от 100 г въглероден диоксид в атмосферата на километър. С компактните си размери (4,43 м на дължина, 1,83 м на ширина и 1,61 м на височина) и багажник с обем 573 л френският ван е лесен за управление в града и впечатлява със светодиодните си LED фарове и задни светлини с 3D ефект.
В арматурното табло се откроява голям 12-инчов HD дисплей със сензорен екран и панорамен изглед, чрез който ще се управляват повечето функции на автомобила.

Другият френски гигант “Рено” ще покаже новия кросоувър “Каптюр”, който съчетава най-доброто от три свята - стила и високата позиция на SUV, обема на ван и универсалността на компактна лимузина. Особено внимание французите са отделили на външния вид и дългият 4,12 м кросоувър изглежда поразително модерно, но няма да се предлага с двойно предаване.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти


РЕГИСТРИРАЙ СЕ

Нямаш
профил?

Запомни ме Забравена парола