Основните горива са поскъпнали двойно, че и отгоре, през последните 10 години, показва проучване на “Труд”. В началото на 2003 г. литър бензин А95 е струвал 1,30 лв., в момента горивото се продава за 2,56 лв., т.е. най-масовият бензин е увеличил стойността си с 97%. При дизела скокът е с внушителните 125% - от 1,20 лв. на 2,71 лева.

В същото време за последните 10 години в България се е акумулирала инфлация от 62%. Което показва, че ръстът на цените на горивата изпреварва поскъпването на живота.

И все пак, защо горивата поскъпнаха толкова? Основната причина за скока е ръстът на цената на петрола, който според обявени през м.г. данни на “Лукойл България” формира около 40% от крайната стойност на бензина и дизела. Ако през 2003 г. барел (159 л) петрол е струвал средно $ 28,85, от началото на годината излиза около $ 115. Номиналното увеличение - в долари, е с внушителните 300%. Но през 2003 г. доларът е струвал средно 1,73 лв., докато днес е около 1,47 лева. Така че в левово изражение поскъпването при петрола е 236%.

Освен петрола, акцизите също помпат крайните цени на горивата. Ако преди 10 години за литър бензин потребителят е внасял в хазната 45 стотинки, днес митниците прибират 71 стотинки за същото количество. А при дизела увеличението е още по-сериозно - от 33 на 63 стотинки за литър. Да не забравяме и задължителния ДДС, който е 20%.

На практика скокът при цената нагоривата изостава от ръста при петрола, което може да се обясни с намаляване на печалбата за производители и търговци на дребно.

Рекордните цени на бензина не радват никого, но колкото и да е парадоксално, пресметнати през доходите, са по-ниски, отколкото преди 10 години. През 2003 г. средната месечна заплата е била 273 лв., по последни данни е 752 лева.

Така, ако с една заплата преди 10 години сме купували 210 литра бензин, сега пълним 294 литра.

Хляб, месо и сирене нагоре заради горивата

Хлябът на българина ще поскъпне поне с 10%, защото в цената трябва да се калкулира по-скъпото гориво. Разходите за нафта на производителите нараснали в последните месеци между 15% и 22%, в зависимост от икономичността на автомобилите и разстоянията, които изминават, обясни пред “Труд” председателят на Федерацията на хлебопроизводителите Мариана Кукушева. В момента килограм хляб струва около 1,45 лв.

“Нищо добро не ни очаква в земеделието. ДКЕВР е на път да разреши поне 15% увеличение на природния газ, а това означава по-скъпи торове, а оттам или по-скъпа пшеница, или по-малка доходност за сектора”, каза пред “Труд” Ангел Вукодинов, председател на Асоциацията на зърнопроизводителите. Синьото гориво формира 50% от цената на торовете, а заедно с нафтата са 60% от себестойността на житото.

Наред със скъпия фураж по-високата цена на природния газ е фактор за скок в цената на пилешкото също с около 10%. Птицевъдите използват природен газ , за да загряват помещенията, в които отглеждат кокошките. Поскъпването на царевицата и зърното, които използват за фураж на птиците, също в някаква част се дължи на горивата, каза шефът на браншовия съюз Иван Ангелов.

Млечните продукти в България ще поскъпнат средно с 4-5%, обобщи пред “Труд” шефът на Националната асоциация на млекопреработвателите Диляна Славова.

По думите на Константин Стаменов, председател на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори (БФИЕК), положението в тежката индустрия е отчайващо. Причината е, че поскъпването на горивата се съчетава и със запазване на цените на крайните продукти на същите нива, както миналата година.

Превозвачите стискат зъби

Въпреки поскъпването на горивата повечето превозвачи стискат зъби и не смеят да вдигнат цените на транспортните услуги по най-различни причини.

От БДЖ казаха, че за да пипат цените на билетите, трябва да има и инфлационно натрупване. Товарните превози пък се приватизират в момента и не е удобно тарифите да се променят.

Според шефката на автобусните фирми “Етап Адресс” и “Груп” Галя Топалова поскъпването на автобусните превози в началото на февруари с 5-10% не може да покрие повишените разходи, но пък и клиентите не могат да поемат по-голям ръст на цените.

Шефът на “Карат-С” Миролюб Столарски се оплака, че автобусите са празни. “Няма как с 8-9 пътници да ни излезе сметката. Но се надяваме през лятото да компенсираме загубите”, каза пред “Труд” Столарски.

В авиацията горивото съставлява само 20-30% от всички разходи.

“Подписали сме договори с туроператорите миналата есен, когато керосинът бе по-евтин със 100 долара на тон. Промени обаче могат да се правят само при много голямо поскъпване на горивото”, обясни шефът на “Бългериан еър чартър” Филип Мустаков.

Големите авиокомпании пък хеджират 60-70 процента от годишните си нужди от гориво, като по този начин се застраховат от промени в цените. “Авиацията на 70% е финансов бизнес”, коментира бившият шеф на националния превозвач “България ер” Димитър Павлов.

И козметичките се плашат от петрола

Повишението на цената на петрола ще засегне и козметичния бизнес. Причината е, че при някои кола маски се използват продукти от петрол. Разкрасителките се притесняват, че това ще повиши цените на услугите за клиентките или ще намали печалбата им.

“Вероятно ще се повишат цените, то е комплексно. Може да има и отлив на клиенти. Това ще е унищожаване за малките фирми”, коментира управителката на столичен салон за красота Мария Атанасова. До обед тя имаше едва две клиентки. Според нея е възможно цената на услугата да се увеличи с около 5 лв. “Хората ще се сърдят на нас. Затова от неудобство може да вдигнем услугата не с 5, а с 2 лв.”, посочи тя. Клиентката й Таня, която си оформяше маникюра, обясни, че няма да се откаже да се депилира, но жените, които нямат пари, едва ли ще продължат.

Салонът, в който работи козметичката Цветомира Иванова, беше полупразен по обед. Според нея, ако има повишение, те няма да вдигнат цените, но ще имат по-малка печалба. А много от жените щели да се откажат. Според служителките в друго студио за красота възможното увеличение няма да им се отрази добре. Те също нямало да вдигнат цените, но клиентите им щели да намалеят. “Жените ще започнат да се бръснат и лакират в къщи”, коментира Силвия.

Кола маските съдържат парафин, смола, колофон и ароматизирани съставки. Някои от тях съдържат петролни продукти.

Цените като по калъп

Цените на горивата в България са еднакви или сходни по повечето бензиностанции заради олигополното положение на “Лукойл”, коментира пред “Труд” Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация.

“Средно 50-70% от горивата, доставяни на пазара, са от рафинерията и другите се съобразяват с нея, когато определят цените. Ако предложат по-евтин бензин, се появява подозрение дали не работят в сивия сектор. Ако пък предложат по-скъп, не могат да го продадат”, обясни Делчев.

Той смята, че чрез държавна политика не може да бъдат намалени цените на бензина и дизела. “През миналата година правителството се опита да намали цените, като отложи въвеждането на биосъставка до януари, но това нямаше кой знае какъв ефект. Регулирането на крайната цена също отпадна като вариант”, обясни Делчев.

Той обясни, че допълнителен фактор за оскъпяването на горивата е и изискването на финансовото министерство за задължително монтиране на измервателните уреди, които следят онлайн резервоарите. “Инвестициите са големи, а отражението е между 1 и 3 стотинки на литър”, каза Делчев. По думите му все пак водеща роля за определянето на цените има международното положение, което е изиграло роля и при поевтиняването им в края на миналата пролет.

Мъртвата захапка на предприемача

Точно преди една година - на 8 февруари 2011-а, премиерът Бойко Борисов призова от трибуната на конгреса на КТ “Подкрепа” всички българи да стискат зъби поне до края на годината. Защото през 2012 г. ще започнат да излизат проектите, които ще дадат резултат.

Е, за проектите сме готови да почакаме още. Но предприемачите в много браншове и в момента все още стоят с неразлепени челюсти. Защото кризата ги притиска все по-силно отвсякъде. Последното й проявление - поскъпването на петрола на международните пазари и почти мигновеното му отражение върху цените на бензина и дизела у нас, им идва малко в повече.

Те не смеят автоматично да почнат да продават по-скъпо, защото пазарът и без това е свит до максимум. Ако един хлебар или автобусен превозвач увеличат цените, клиентите им на бегом ще отидат при конкуренцията, част от която си стои в сивия сектор. И на бизнесмена му остава наистина само да продължи да стиска зъби. Докато не остане и без тях от много стискане.

ХРИСТО НИКОЛОВ

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти


dimi
21.02.2012 20:46:45
0
0

Много ми е интересно от къде е информацията за средната заплата?752лв. Ако е за София, може и по-висока да е, но за страната едва ли. Това малко намирисва и на статистиката за милиардите спестявания на българите гдето не се знае бройката българи, които ги притежават. Вместо в един голям град си направете проучванята в десетина по-големи села, то май такиви не останаха.

bb
21.02.2012 20:46:57
0
0

Защо няма воля от управляващите да проверят ценообразуването на горивата в Лукоил?Защото Нещата са както в Софарма.

Ице, не се коси мър майка ...
21.02.2012 21:03:03
0
0

ХРИСТО НИКОЛОВ, ти изобщо вярваш ли си на това, което си съчинил и написал? Ако си се чудиш на черешката на тортата, те това е един от многото ти тук бисери - "пресметнати през доходите, са по-ниски, отколкото преди 10 години. През 2003 г. средната месечна заплата е била 273 лв., по последни данни е 752 лева. Така, ако с една заплата преди 10 години сме купували 210 литра бензин, сега пълним 294 литра.". Абе Христо, как можа да ти роди главата подобни идиотии? Ах, да ... то идиотия е корен на думата идея, та е напълно нормално да си идиот.

suitan333
21.02.2012 21:41:10
0
0

Tazi cena Vi opredelja bratskia Ruski narod, predstavete Si ,ako ne Vie bratski!

doni
21.02.2012 22:21:26
0
0

НЕ ЗАРЕЖДАЙТЕ В ГОЛЕМИТЕ МОНОПОЛНИ БЕНЗИНОСТАНЦИИ- като Лукойл Шел Омv и др. а само в малките извън монопола и ще видите как ЦЕНИТЕ ЩЕ ТРЪГНАТ НАДОЛУ ! Бензиностанция без коли е умряла а те ще се лишат от малка част от печалбата но за нас ще бъде доволно нормализирането на цените !

нема
22.02.2012 03:45:16
0
0

МИ КАТО НА ВЛАСТ Е СЛУГАТА НА ОНЯ ПРАВЕШКИЯ ПЕДАЛ,КВО ОЧАКВАТЕ,ПА ГО ИЗБЕРЕТЕ ТОЯ ИЗРОДСКИ ТИКВОЧ

СТЪКМИСТИКА
22.02.2012 08:07:39
0
0

И в Сф няма такава средна заплата,но поста ми е за друго-бензина преди 8г бе 1,4лв,а преди 0-1,2,така,4е информацията ви пак е на ангро.За пореден път и се 4удя защо ли ви 4ета ???

пътуващ
22.02.2012 09:38:03
0
0

ВЕРНИ НЕщА ПИшЕТЕ ТУКА,ДРАГИ ФОРУМЦИ,АМА НАЛИ ЗНАЕТЕ КОЙ МУ Е НАчАЛНИКА НА БОКОТИКВОМУТРАТА???? ЛУКОЙЛ ЗЛАТЕВ Е ЕДИНИЯ,СИМО ДЯНКОВ Е ДРУГИЯ,ТАКА чЕ ОчАКВАЙТЕ ОщЕ ПО ДЕБЕЛИ И ГАДНИ ЦЕНИ, ДОБРИ И ТЪРПЕЛИВИ БЪЛГАРИ!!!

1 2

РЕГИСТРИРАЙ СЕ

Нямаш
профил?

Запомни ме Забравена парола