В театър “Сфумато” продължава да се играе “Мъртвата Дагмар или Малката кибритопродавачка”. Автор на текста, който според режисьорката Ида Даниел е “крачка в съвсем нова посока на драматургията в жанр криминале”, е ghostdog. Участват Димитър Марков, Петър Мелтев, Юлиян Петров, Александър Митрев и Леонид Йовчев. На камерна сцена на НТ “Иван Вазов” се играе премиерната нейна постановка “В Тоскана” от Серджи Белбел. Сюжетът е за реалния и съновния живот на 40-годишен мъж. И в двата спектакъла музиката е на Ambient Anarchist, а костюмите - на Даниела Иванова.

Поетесата и режисьорка Ида Даниел сепна публиката с авангардно решение - постави готварската тенджера на пиедестал, като я вписа в Търговския регистър. Сдружение “Нейно Величество Тенджерата под налягане” за съвременно изкуство в условия на високо напрежение” вече ври и се очаква скоро да гръмне. “Често имам чувството,  че ще избухна от процесите, които протичат в различни части от мен - главата, сърцето, душата. В един момент усетих колко мощна бомба би се получила, ако се взривя. Но осъзнах, че имам възможност просто да отворя един-два винтила и да продължа. С писателката Катя Атанасова, Мария Минкова и Мирослава Георгиева направихме сдружението, за да осигурим на идеите си защитена среда, в която да се зараждат, развиват и след това да срещат любопитните”, обяснява Ида.

Покрай кухненските асоциации с “Тенджерата” текат и алхимични, от които ценители твърдят, че може би ще излезе шедьовър. Първият й проект - театрална ситуация в процес, наречена “Да изядеш ябълката”, стана факт във Водната кула и на “София Поетики” през лятото. Тя е по разкази на Катя Атанасова от книгата “Неспокойни истории” с участието на Стефка Янорова, Петър Мелтев, Юлиян Петров и Александър Митрев. “Предстои ни отново да запечатаме тенджерата и да навлезем във втория етап на проекта. Надяваме се началото на 2012 г. да сме готови”, казва внучката на режисьора Леон Даниел и дъщеря на живописеца Андрей Даниел.

Високото напрежение в изкуството на Ида и съмишлениците й се изразява в непрекъснатото желание да реагират веднага на това, което ги вълнува, да намират незабавно израза на политическото, социалното, интимното събитие, което ги тресе в момента. И, от друга страна, в липсата на статут на това изкуство като генератор на културни ценности. “Тази липса понякога се изразява в пряка липса на финансиране, понякога в липса на разбиране, понякога в целенасочена липса на интерес. За да бъде силно, това изкуство отдавна няма нужда да бъде ъндърграунд. То има право на равен старт, а хората, които се интересуват от него, имат право на равен достъп.”

Ида Даниел е завършила Националната гимназия за древни езици и култури, англицистика и американистика в СУ “Св. Климент Охридски” и режисура за драматичен театър в Нов български университет при своя дядо.

“Аз съм изтъкана от уроци, които съм взела от Леон Даниел. Един от тях научих като съвсем малка и после по време на магистърска програма в НБУ той сякаш се повтори. Когато ходехме за гъби, знаехме, че щом намерим една, наблизо със сигурност ще намерим поне още една. Така мисля, че се научих да не се спирам на първото нещо. Научих се да търся и понякога да намирам. А от баща ми все още се уча на неочакваност, живост и страстност.”

Станислава ПЕТКОВА-ЗАРЕВА

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти


РЕГИСТРИРАЙ СЕ

Нямаш
профил?

Запомни ме Забравена парола