3 буферни и 15 квартални паркинга строят в София

Изграждането на паркинги на две нива е предложението за повечето места в кварталите.

Нова програма с над 18 млн. лв. решава проблемите с местата в столицата

Пускат първите догодина, таксата в тях може да е символична

Оглеждат терени в “Люлин”, “Младост”, “Подуяне”, “Овча купел”

Общо над 18 млн. лв. за изграждането на 3 буферни паркинга до метростанции и 15 квартални паркинга ще инвестира Столичната община. Първите две съоръжения в районите може да са готови още напролет. Това съобщиха за “Труд news” Борис Бонев, председател на групата общински съветници от ППДБСС в Столичния общински съвет и общинският съветник Симеон Ставрев.

Проектите са част от програмата за масирани инвестиции в изграждането на паркинги, с които да се решава проблемът с намирането на места за автомобилите в столицата.

“В по-голямата си част кварталните паркинги ще бъдат на две нива, тоест едно полувкопано и над него второ ниво, с което на практика ще се удвоява капацитетът за паркиране. Над 60 терена са идентифицирани като подходящи и в рамките на следващата седмица-две ще се направи финалната селекция, като за разлика от досега, ще се гледа единствено къде ще има най-голям ефект за паркирането, а не кой районен кмет от коя партия е излъчен. Моите очаквания са тези паркинги да бъдат в големите райони, където има тежки проблеми като “Люлин”, “Младост”, “Подуяне”, “Овча купел”, посочи Бонев.

За 15-те терена в бюджета са заделени 2,714 млн. лв., уточни Симеон Ставрев.

Догодина би трябвало да са готови всички 15 обекта, допълни Бонев. “Процесът за проектиране отнема време, но самото строителство на тези паркинги не вярвам да продължи толкова дълго, защото не говорим за тежка конструкция. Ако след възлагането на това проектиране, процесът за част от обектите завърши по-бързо - до средата на лятото, да се подготвят обществени поръчки за тяхното изграждане, още началото на есента, поне на един или два квартални паркинга да се направи първа копка и да започне изграждането. Няма още решение дали ще се паркира срещу такса, опция е, но предвид, че тук не говорим за многоетажни паркинги, а за удвояване на капацитета за паркиране с евтини за изграждане конструкции, предполагам, че по-скоро може да е без заплащане паркирането в тях, или ако СОС вземе решение, то да бъде символично”, каза Бонев.

Ставрев даде пример за такива монтажни паркинги, с подобни, които вече има във Варна - “Там буквално имате един ред коли на терен и още един над тях, като малък асаньор вдига колата над другата”.

Паралелно ще върви и изграждането на трите буферни паркинга до метрото. Ще се довършва този на метростанция “Сливница”, като за него са предвидени 8 млн. лв. Толкова ще има и за този при новата метростанцията на бул. “Вазов” в “Левски Г”. Третият буферен ще се намира до Окръжна болница.

Общинарите вече лансираха и идеята да започнат разговори между градската управа и ръководството на НДК няколко подземни гаража под двореца да станат част от Синята зона в столицата.

Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ, пред “Труд news”: От май контролът става по-добър

- Господин Дилчев, какво е важно за столичани и гостите на София при пускането в експлоатация на новите контролни автомобили за паркирането в синя и зелена зона?
- С методът за видео контрол се упражнява само правилното и регламентираното ползване на платената зона. То установява дали шофьорът на автомобила е платил или има винетка на живущ, но тази система не санкционира неправилно паркирани автомобили. През месец май предстои да пуснем 20 контролни автомобила ще улесни и ще ускори работата на инспекторите, съответно и бройката на инспекторите, които ще работят в зоната, ще бъде редуцирана. Така те ще започнат да се занимават с въпроси по поставяне на неприсъствени фишове на неправилно паркирани автомобили.
Самата система с контролни автомобили ще работи изключително бързо, в реално време, резултатите излизат веднага - до кога автомобилът е с платена зона и има смс, съответно до кога е платен стикер на живущ. С това очакваме и още по-добър контрол в Синята и в Зелената зона, във всичките є части, където контролен автомобил може да мине и да проверява.

- Ще има ли съкращения на служители от ЦГМ с пускането на контролните автомобили?
- В никакъв случай, нашите служители отговарят както за паркирането в синя и зелена зона, така и за спазване на Закона за движение по пътищата, в частта за паркирането. Освен това, към днешна дата, въпреки автомобилите с камери, санкцията пак остава поставянето на скоба.

- Когато се въвеждаше тикет системата, имаше политически реакции срещу нея, но с колко се повишиха приходите на ЦГМ тогава и какъв е прогнозният план при автомобилите с контролни камери?
- Три години от както работи тикет системата се вижда, че това беше правилният, модерният начин да се развива транспортът в София. Смея да твърдя, че тази система ни постави сред европейските столици с най-модерни системи за таксуване у нас. Особено популярно се оказа плащането с безконтактна карта. Нещо, което трябва да признаем, е че до ден днешен ежемесечно се увеличава ползването на този начин за таксуване при пътуване. Знаете, приходите на ЦГМ за миналата година са рекордни - 140 млн. без ДДС. Дори 2019 г. приходите бяха с около 23 млн. по-малко. Към това добавям и възможностите за зареждане на карта през сайта на ЦГМ. Предстоят и допълнителни услуги и опции за закупуване на превозни документи. Това за нас е начинът да правим градският транспорт по-привлекателен, по-удобен за гражданите. Конкретно за автомобилното контролиране в зоните за паркиране не очакваме драстично повишаване на приходите. И към днешна дата работата на инспекторите е добре покрита и знаете, че зоната разполага с ограничен брой места - общо 35 000, като от тях около 14 000 са в Синя зона, а около 21 000 места са в Зелената зона.

Освободеният ресурс от хора, ще бъдат насочени към местата с метрално паркиране и поставяне на фишове. Предвид и договорите със Столична община това очакваме да доведе до 2 млн. приходи в ЦГМ.

Бетон или талашит покриват Перловската река 

Екзотични идеи стряскат софиянци

Проектите остават виртуални

Проектът за монтажно паркиране на улица “Самара” в “Младост 4” украсява виртуалното пространство.

Софиянци вече от 30 години се стряскат от какви ли не проекти и лъскави макети на подземни, надземни, многоетажни, двуетажни и дори монтажни паркинги. Въпреки това войната за паркоместа в столицата не е спирала, всеки ден шофьорите стигат до бой, вадене на ножове и пистолети, преди години имаше и случаи на убийства с основен мотив - тук не се паркира.
Едно от най-екзотичните предложения за паркинги се роди по времето на последния мандат на кмета Стефан Софиянски около 2003 г. Тогава столицата вече бе завладяна от западни автомобили втора ръка и на всеки тротоар в центъра имаше повече коли, отколкото плочки. Предложението бе да се изгради по коритото на Перловската река магистрален път с по 3 ленти в двете посоки от Орлов мост до НДК и връзката с бул. “България”. От пресечката на ул.”Асен Златаров” стадион “Васил Левски” реката трябваше да бъде покрита с бетонни плочи, върху които всеки да паркират неколкостотин автомобила. Имаше и по-евтин вариант вместо бетон реката да се покрие с малко по-яки плоскости от талашит. Здравият разум обаче излезе по-силен от подобни проекти и Перловската река бе оставена на самотек.

При “монтажно паркиране” на 25 метра площ вместо 10 или 6, паркоместата ще бъдат 20, казват от “Спаси София”.

В следващите две десетилетия за паркиращия софиянец и гост на София бяха изградени не виртуални, а реални буферни паркинги около няколко крайни спирки на метрото. Те имат своя смисъл и хората, които са го разгадали, ги използват. Въпреки това там всеки ден остават стотици празни паркоместа и има мегдан да се помисли за запълването им. Вместо това общинарите непрекъснато се предлагат нови и нови екзотични идеи. Някой си видял многоетажен паркинг в холивудски екшън и смята, че челния опит на община Лос Анджелис може да бъде приложен в район “Надежда” или “Подуене”. Друг предложи кръгла 23-метрова метална сглобяема платформа на ъгъла на булевардите “Мария Луиза” и “Сливница”, ккоято да поеме автомобилите, пристигнали да пазаруват в “най-големия софийски мол” - Женския пазар. А съветникът Борис Бонев предложи монтажни паркинги на две нива, дори още през 2019 г. нарисува специални агиттабла за Бизнес парка в “Младост 4”.

Не приеха идея за ограничаване на работното време

Синята зона във Варна - от 30 минути до цял ден

Платеното паркиране в морската столица е срещу левче на час.

Даниела Фархи,
Труд news, Варна

Синята зона във Варна няма почивен ден, а паркирането в идеалния и широкия център е платено от 9 до 20 часа. Цената на час е 1 лв., но през мобилно приложение може да се резервират и 30 минути за 50 ст. Само през приложението, което е достъпно и на английски език, може да се плати и целодневна такса от 16 лв. Другите варианти са чрез sms или в определени търговски обекти, но там се внасят такси за час.

Ако не е платен дневен абонамент, максималният престой в Синя зона е 3 часа. Мнозина негодуват, че при нужда от удължаване трябва да излязат за 30 минути от зоната, за да могат да се върнат и да паркират отново. Затова наскоро съветници от най-голямата група в местния парламент - “Алтернативата”, предложиха след първите 3 часа шофьорите да могат да оставят колите си за още време, но срещу 3 лв. на час. Настояха и работното време на зоната да се намали до 18 часа, а извън летния сезон тя да не работи в почивните дни. Идеята засега удари на камък, след като от ОП “Паркинги и синя зона” обясниха, че работното време до 20 часа е по искане на живеещи в обхвата на зоната, тъй като иначе трудно намират къде да паркират след работа. Въвеждането на почивни дни пък би намалило приходите с около 1 млн. лв. Въпреки ограниченията и платения режим, практиката сочи, че през лятото в центъра места се намират трудно, особено около Морската градина.

В града скоро ще заработи и Зелена зона в няколко квартала. Работата по обособяването на над 10 000 паркоместа е пред финал. Таксата там пак ще е 1 лв., максималният престой - 5 часа, а през почивните дни паркирането ще е безплатно. За живеещите и в двете зони годишният абонамент е 55 лв. за първа и 110 лв. за втора кола.

С решение на Общинския съвет 

Зоната става целогодишна в Бургас

Мария Кехайова,
Труд news, Бургас

Зелената зона в Бургас, която досега работеше само в периода от май до октомври, вече ще функционира целогодишно. Това решение се взе във вторник, на сесията на Общинския съвет. Зелената зона обхваща паркирането до плажа и в най-близкия комплекс до морето “Лазур”. Жителите там се оплакват, че когато свърши сезонът и започне зимата, а Зелената зона вече не функционира, пред блоковете им е истински хаос. Колите се натрупват буквално една върху друга. Затова съветниците решиха зоната да е целогодишна.

Цената за час паркиране в Зелената и в Синята зона остава същата - левче на час.

Работното време на Зелената зона ще бъде разделено условно на две части - лятно и зимно. През лятото тя ще фунционира така, както досега - от 11 ч. до 20 ч., включително в събота и неделя. През зимата, между октомври и май, ще работи по аналогичен начин със Синята зона - от 9 ч. до 19 ч., или 5 дни в седмицата - от понеделник до петък, каза Ева Михалева, която е председател на Комисията по транспорт. Засега маркировката няма да се променя.

В същото време в Бургас започва допитване до жителите за изграждане на етажни паркинги. Има няколко парцела общинска собственост, които са подходящи за такива проекти.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения