Министър Запрянов: Няма да „паркираме“ МиГ-29 до 2028 година

Атанас Запрянов

Два ремонтирани двигателя вече са пристигнали от Полша, чакаме още два

Нальотът на пилотите трябва да бъде много по-голям, засега сме го ограничили до изпълнение на задачите по "ерполисинг", заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов в Народното събрание.

"Няма да „паркираме“ МиГ-29 до 2028 г.", подчерта министърът в отговор на въпрос на Румен Гечев от БСП за обявена нова поръчка от МО за ремонт на двигатели на МиГ-29/

"Съгласно програмата до 2032 г. е предвидено самолетите МиГ-29 да са в експлоатация до 2028 г. до постигане на пълна оперативна готовност на новите F-16", поясни Запрянов. 

По думите му съгласно договорите за придобиване на новите изтребители е разкрита сметка от САЩ под наш контрол, парите се оперират от Българската народна банка. Приходите за Министерството на отбраната (МО) от лихви са 56,5 млн.лв., посочи министърът. Правителството на САЩ получавало траншове по тази сметка само при реална доставка на определените продукти по договора и с българско съгласие. Съгласно ратифицираните със закон от Народното събрание международни договори за придобиване на самолети F-16 не се предвижда предоставяне на финансови компенсации, уточни Запрянов.

"Отчитайки, че доставката на новите изтребители ще стартира през 2025 г., а достигането до пълни оперативни способности е свързано с допълнително време за подготовка на летателния състав поне от три годни, са планирани допълнителни средства за поддръжка на двигателите на МиГ- 29 до 2028 г.", посочи той.

"Към настоящия момент за осигуряване експлоатацията на МиГ-29 и СУ-25 в единния финансов план на МО са включени за основен капиталов ремонт на двигателите на МиГ-29 малко над 13 млн. лева,  като в Полша ще бъдат ремонтирани шест броя двигатели за МиГ-29. Два вече са дошли, още два трябва да дойдат, а последните два не са изпратени до момента", отбеляза Атанас Запрянов. Предстояло и да се закупят авиационни гуми за МиГ-29 за 371 хил. лв , както и за СУ-25 за 717 хил. лв.

Запрянов посочи още, че годишно се поддържат не по-малко от 1600 летателни часа на техниката, за да се носи самостоятелно българското дежурство по airpolicing, а летците, които носят бойно дежурство, имат по над 35 часа нальот месечно.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България